8 dôvodov prečo ideme do rakvy skôr než by sme mali?

11.12.2017 17:52

Analyzovať faktory prispievajúce k dosiahnutiu dlhovekosti  širokej populácie je nepochybne zaujímavá výzva. Ak teda hovorím o dlhovekosti, tak tým istotne nemyslím na udržovanie pospolitého ľudu pri živote  liekmi, ktorých účinkom je len zmierňovanie následov civilizačných ochorení za cenu vzniku celého radu vedľajších účinkov, čoho dôsledkom je skôr vegetovanie a nie život jedinca v plnej svojej kvalite. Čo je teda tých 8 dôvodov prečo sa naše životy z pohľadu kvality dožitia skôr skracujú a sme na míle vzdialení od národov ako sú Hunzovia, či obyvatelia na Okinawe, kde dlhovekosť je skôr pravidlo než výnimka. Tak si tie dôvody teda vymenujme:

  1. Nezdravé stravovanie
  2. Zlý a nekvalitný spánok
  3. Nedostatok vitamínu D
  4. Narušený cirkadiálny rytmus
  5. Prebytok zlého stresu
  6. Nedostatok pozitívneho eustresu
  7. Vystavenosť prebytku toxického zaťaženia
  8. Prebújnelý skrytý zápal v organizme.

Horeuvedené faktory sú teda tými kľúčovými článkami, ktoré ak budeme adresovať, tak  svoju mentálnu i telesnú kondíciu posunieme bez debaty o poriadny kúsok ďalej. Rozpitvajme si teraz  trošku jednotlivé body danej problematiky a zamyslime sa, aby sme sa dopracovali k akej takej sebareflexii i možným individuálnym riešeniam.

Tematika stravovania je prinajmenšom na zopár tisícstranových traktátov a pravdepodobne sa "odborníci"  nakoniec predsalen nezhodnú na tom, čo vlastne máme jesť. Avšak isté nevyvrátitelné poučenia si určite môžeme vziať z minulosti. Ktoré to sú? V prvom rade strava naších predkov (lovci-zberači) bola oveľa rozmanitejšia a nutrične nabitejšia než  to, čo my dnes zabalené  nakupujeme v supermarkete. Naviac gro potravín/plodín toho času sa skonzumovalo takmer okamžite/resp. počas daného dňa, takže človek daného obdobia nebol vystavený konzervačným látkam, ktoré dnes vyskakujú z kadečoho, čo na pulte stojí týždne až mesiace. Jedlo (živočíšne i rastlinné), ktoré bolo toho času konzumované bola vačšina " panenská divočina", na ktorú sa z pohľadu čistoty a energetiky nechytajú možno ani dnešné "bio" značky. Pôda bola rádovo bohatšia na živiny a diverzitu, čo prispievalo tomu, že naše telá a črevná flóra sa ľahšie adaptovali na meniace sa podmienky vonkajšieho sveta. V neposlednom rade musím podčiarknúť skutočnosť, že dopracovať sa k obžive toho času  bolo časovo i energeticky oveľa náročnejšie (uloviť zver atď.) než dnes, keď si len odskočíme na burger do Mc-káča. Človek dávnej minulosti sa teda veľa pohyboval a fyzicky činil, aby si do úst niečo vôbec dostal. Obdobia hojnosti sa striedali z obdobiami strádania, keď si telo oddýchlo od prebytku kalorického prebytku, čo istotne prispievalo k očiste a omladeniu  telesných tkanív.

Z titulu, že toho času elektrina nejestvovala, tak "vnútorné hodiny" tela človeka boli nastavené tak, že boli plne v súlade so Slnkom. Budili sme sa teda spolu so Slnkom a zaspávali pri jeho západe. Telo bolo teda prirodzene naladené na rytmus Univerza a prírody. Štandardne nám bol zároveň dožičaný dostatočný nočný spánok v plnej tme, v ktorej sa môže plnohodnotne aktivovať hormón melatonín. Dnes sme žiaľ vystavení mnohokrát i v noci umelému svetlu, ktorý  náš spánkový rytmus a tým i regeneráciu tela počas nočných hodín narúša. Sme teda úplne rozhodení z pohľadu rytmov prírody, naviac žiaľ i neschopní dobiť si baterky naplno počas nočných hodín.

Tým, že človek minulosti nebol zavretý v kanceláriách, ale trávil celé hodiny na slnku, tak sa telu dostávalo i adekvátneho množstva vitamínu D. Jeho benefity sú veľmi široké a bolo by to skutočne na samostatný blog. Možno o tom nabudúce.

Ak je reč o strese, tak  i človek  minulosti ho mal. O tom niet pochýb. Ale bol iný. Bol jednak skôr krátkodobý a prichádzal len v dočasných  návaloch. Lev (či iný predátor) nás istotne nenaháňal celé týždne v kuse a čo je podstatné, tak stres  sa  vtedy vačšinou dal zvládať a ventilovať fyzicky: napr. behom = útek od leva (psychológa ste nepotrebovali-)). Nohy na plecia a šprint.... Dnes sa k nám do života stres vkráda úplne inak. Je neraz trvalý, pohybuje sa nielen vo sfére vedomej, ale predovšetkým neustále zamestnáva naše podvedomie, čím nás oberá o zásoby životnej sily a energie. Časom sa samozrejme k stresu nabaľujú i chybné a negatívne presvedčenia vedúce k trvalej pochmúrnosti, depresii a najrôznejším záporným psychickým stavom či neurózam.

Ak sa posunieme v tematike ďalej, tak nemôžeme opomenúť, že človek dávnej minulosti trávil rádovo viac času uzemnený = earthing. Či už na zemi ležal, sedel alebo čupel.  Kancelárske stoličky teda neboli-) A niet predsa  lacnejšieho zdroja protizápalových a omladzujúcich antioxidantov ako fyzický kontakt so zemou. Vyskúšajte to!

Problematika prítomnosti prebytku syntetických chemikálií, ktorým sme vystavení v dnešnej dobe je známym faktom.  Asi to netreba rozmazávať. Nečudo, že si s tým telá dnešných ľudí len ťažko vysporadúvajú. A ak áno, tak len dočasne. Pohár u každého skôr či neskôr pretečie. Aby toho nebolo málo, tak ako  protiváha a  odpoveď premiery syntetiky na scénu vo svete  prichádzajú i  extréme rezistentné baktérie, vírusy či huby, ktoré našim "sterilizovaným" telám  "vo vatičke" a vydezinfikovanej hygiene nič nehovoria a nevedia si s tým dať rady.

V neposlednom rade oproti dnešku i komunity včerajška boli súdržnejšie a jej členovia si vychutnávali oveľa hlbšiu a širšiu emočnú a fyzickú oporu. Staré dobré časy-))

 

Čitateľ si v tejto fáze asi povie." No fajn, mám sa teda vrátiť do jaskyne?" Tak to asi nie, ale prvou úrovňou posunu k lepšiemu zdraviu a dlhovekosti je pripustenie názoru, že dnešná "civilizácia" proste zdraviu skôr škodí než prospieva. Dosť bolo preto nostalgie... Položme si preto ku každemu bodu otázku(y) a skúste sa následne vo vlastnej réžii dopracovať k individualizovaným riešeniam:

  1. Nezdravé stravovanie : Stravujete sa podľa svojho metabolického, konštitučného typu a genetického nastavenia? Vyberáte si kvalitné jedlá? Idete skôr po kvantite alebo kvalite?
  2. Zlý a nekvalitný spánok : Čo tak zatiahnuť závesy na noc, aby svetlo z ulice neprenikalo do spálne? Svietiaci budík či mobil pri hlave? To snáď nie, či?
  3. Nedostatok vitamínu D :  Koľko hodín denne sa vystavujete slnku? Čo tak aspoň suplementovať daný vitamín?
  4. Narušený cirkadiálny rytmus : Chodíte spať a budíte sa vždy v tú istú dobu? Skúste sa pravidelne budiť pred šiestou a chodiť spať pred dvadsiatoudruhou. Robí to divy... Telo má predsa rado rytmy... Stravujete sa podľa ročných období? Máte v živote nejaké uzemňujúce ritualy?
  5. Prebytok zlého stresu : Čo tak naučiť sa meditovať alebo nájsť si nejaký spôsob ventilácie nahromedených záporných energií? Dávate si niekedy pauzu? Je čas vypnúť a nebyť stále "online" v tomto šialenom svete!
  6. Nedostatok pozitívneho eustresu : Tešíte sa vôbec  z niečoho v živote? Ale tak skutočne a úprimne? Ženie Vás to k niečomu naozaj pozitívnemu? Čo tak mať jasno v tom, čo CHCETE a nielen v tom čo NEchcete.
  7. Vystavenosť prebytku toxického zaťaženia : Ako často robíte detox? Viete o tom, že v dnešnej dobe detoxikácia má len začiatok ale nie koniec.... Akú nálož Vaše telo zvláda? Čo tak ho trochu odbremeniť?
  8. Prebújnelý zápal v organizme : Ako ste na tom s príjmom antioxidantov?  Spíte v chladnej miestnosti? Vyhýbate sa prekysľujúcej potrave? Ste si istý, že nemáte skryté potravinové intolerancie vedúce k skryému zápalu v organizme?

 

Na horeuvedených otázkach som sa pokúšal demonštrovať možnosti, kam sa môžete  vybrať pri riešení tej či onej výzvy. Čím viac sa Vám jednotlivé body bude dariť adresovať a riešiť takmer k dokonalosti, tým ste bližšie k ideálu dlhovekosti. Prajem Vám v tom veľa zdaru.