8 zdravých jedál, ktoré by ste nikdy nemali jesť

04.05.2016 21:21

Jestvuje celý rad jedál, ktoré sa proklamujú ako zdravé, avšak pri hlbšom preštudovaní problematiky dospejeme k záveru, že neraz ide len o ničím nepodloženú reklamu, ktorá stojí na lživých a hlinených nohách. Ktoré pochutiny patria do tzv. skupiny pseudozdravých? Tu je ich (skrátený) zoznam:

1)Ovocné štavy. Vačšina z nich je pasterizovaná, čo z princípu znižuje ich benefity pre organizmus človeka. Čo je však podstatnejšie  je fakt, že  štava zbavená vlákniny predstavuje pre náš pankreas obrovskú  nálož  fruktózy, ktorej  množstvo by sme pri  konzumácii ovocia v celistvom stave asi neprijali, keďže v odštavenej podobe sme schopní do seba dostať viac než tzv. celistvej.  Ovocné štavy  majú tendenciu rozhádzať krvný cukor, preťažovať slinivku brušnú, spôsobovať hypoglykemické šoky, hnačku, naviac chýbajúca rozpustná vláknina nemôže poslúžiť  ako potrava pre prospešné črevné mikróby.

2)Sójový proteín.  Niet bioobchodu, kde by sa na Vás nevalila sója. Jej jediná vhodná podoba sú však len nasledovné varianty: tempeh, natto, misso. Teda fermentované verzie, keďže kvasný proces  do istej miery neutralizuje škodlivé   antinutrienty v sóji. Ti totiž pôsobia prozápalovo a bránia vstrebávaniu mnohých minerálov a živín z potravy.  Problémy so sójovým proteínom sú prinajmenšom dva. Vačšina sóje (obzvlášť tá z USA) je geneticky modifikovaná, po druhé, vačšina  ľudskej populácie nie je vyzbrojená enzýmom na jeho natrávenie, podobne ako je tomu pri laktóze u mlieka. Konzumácia  nefermentovanej sóje krok za krokom dlaždí cestu k najrôznejším disharmóniám v tele, napr. k hypofunkcii  štítnej žlazy, zápalu močových ciest, zápalu nosových dutín, hormonálnym nerovnováham, endometrióze a iným...

3)Chované ryby (patrí sem i obľúbený losos).  Žial  ryby, ktoré kúpite v supermarkete, sú takmer bez výnimky z  rôznych chovných staníc, kde sú kŕmené geneticky modifikovanými krmivami, naviac ich obsah dioxínov je rádovo vyšší než u rýb z voľného odchytu. Preto by ste ich mali na svojom tanieri obmedzovať.

4)Konvenčné maso.  Na pultoch potravín  nájdete takmer bez výnimky len také maso, ktoré je zo zvierat, ktoré sú kŕmené zrnom, tzv. grass-fed (kŕmené trávou) je skôr výnimka. Daná skutočnosť prispieva k tomu, že maso je menej kvalitné, neraz plné pesticídov a a prozápaloych faktorov.

5) Margaríny napriek najrôznejším proklamáciam sú napr. oprotim nepasterizovanému maslu chudobné na zdravie prospešné saturované tuky, preto by sa vo vašom jedálníčku nemali nachádzať.

6)Ďalšou zastávkou  sú rastlinné tuky, ktoré okrem olivového a kokokosového, sú  buď hydrogenizované alebo z geneticky modifikovaných zdrojov, preto je dobré sa im oblúkom vyhýbať.

7)Umelé sladidlá sú kapitola sama osebe. Ich negatívny efekt je predovšetkým v tom, že sú neraz neurotoxické, resp. prispievajú k narušovaniu črevnej mikroflóry, čo má za následok celý rad disharmónií v organizme.

8)Konvenčné mlieko je žiaľ ďalšia potravina, ktorá sa na míle vzdialila od prospešnej  pochutiny. Jej tepelné spracovanie spôsobuje  ničenie  v ňom prítomných  prospešných enzýmov, čo spôsobuje, že  sa z mlieka stáva ťažko strávitelna potrava pre takmer každého vedúca k zahlieňovaniu a k alergickým reakciám.

 

Žial stav na trhu dostupných potravín je žalostný, preto je na mieste hľadať v alternatívnych zdrojoch, prípadne navyšovať svoju vlastnú  potravinovú sebestačnosť.